amsderdam

27.12.2017

Kotona taas...

04.12.2017 aikainen herätys. Aamukahvin jälkeen veneen viimeistely talven varalle. Pohjaventtiilit kiinni, pakkasnestettä vessanpönttöön ja istumalaatikon läpivienteihin varmuudenvuoksi, pieni sähkölämmitin päälle pitämään peruslämpöä veneessä, luukut lukkoon ja matkaan.

Flixbussi Berliiniin lähti 08.45. Olimme ajoissa tilanneet liput ja hyvä niin sillä bussi oli jo Rendsburgiin tullessa melko täynnä.

Matka Berliiniin on noin 400 km ja kestää lähes 5 tuntia mutta aika kului nopeasti maisemia katsellessa.

Jouluisessa Berliinissä vietimme 4 päivää.

08.12.2017 lensimme Oslon kautta Helsinkiin ja edelleen Onnibussilla Kotkaan.
 Kotona olimme hieman ennen puoltayötä.

kotona taas...

20.10.2017

Rendsburg

Hampuri on hieno kaupunki. Suunnittelimme sitä talvipaikaksi mutta veneelle ehkä liian haastava. Jatkuva vuoroveden aiheuttama kova virta sekä vilkas laivaliikenne tekee paikasta rauhattoman.

21.09.2017 oli Hampurissa ylävesi hieman ennen kello seitsemää aamulla. Aurinko oli juuri nousemassa kun lähdimme Elbelle.

Aamu elbellä

Tuulta ei ollut nimeksikään mutta silti Elbe oli kovin kuoppainen. Kova virta ja vilkas yhteysalus liikenne teki melkoisen ristiaallokon.
 40 nm matka Brundsbytteliin meni vauhdikkaasti. Myötävirta antoi parhaimmillaan lähes 3 solmua lisää vauhtia.
 Sulkuun saavuttiin hyvissäajoin enne pimeää. Sulutus sujui taas hyvin ( olemme oppineet keskiköyden käytön ) .
 24.09.2017 jatkoimme tänne Rendsburkiin. Täällä on mahdollista talvehtia avovedessä.
 Laitureiden alle on asennettu paineilmaputket ja jokaisen veneen kohdalla on liitin josta voi vetää letkun veneen kannelle, siitä johdetaan paineilma muovisella sähköputkella veneen kyljestä veden alle noin 30 - 40 cm. Se kuulemma riittää pitämään veden sulana pakkasilla.
 Pakkasia täällä on kuulemma harvoin ja parina viimeisenä vuotena jäitä ei ole ollutkaan.
  Suomeen palaamme joulukuun alkupuolella ja takaisin veneelle sitten helmikuun lopulla.

13.9.2017

Hampuri

25.08.2017 Myötävirrassa Brunsbytteliin. Sulkuun pääsimme suoraan pienen rahtarin ja parin huviveneen kanssa.

Hyvin onnistui sulutus tälläkin kertaa. Jäimme Brunsbyttelin odotuslaituriin yöksi.
 Brunsbyttelistä jatkoimme kanavaan. 10 nm päässä Brunsbyttelistä on kanavan varressa odutustolpat joihin kiinnityimme yöksi.

27.08.2017 jatkoimme Rendsburgiin. Kiinnityinne kylkipaikalle pienen pursiseuran laituriin. Aamulla jatkoimme Holtenauhun. Taas meitä onnisti, pääsimme suoraan sulkuun parin ison laivan ja muutaman huviveneen kanssa.

29.08.2017 kohti Fehmarnia. Kaunis ja lämmin päivä. Illansuussa kiinnityimme Burgstiefen marinaan.

Burgin satamassa voi täyttää kaasupullot, kahden 6 kg pullon täyttö maksoi 15 eur.
Satamassa oli juhlat. Ranta oli täynnä myyntitelttoja. Suuria purjelaivoja oli kokoontunut satamaan, haitari soi ja kuoro lauloi vanhoja merimieslauluja.

02.09.2017 Holtenauhun ja 03.09.2017 aikaisin aamulla odottamaan sulkuun pääsyä. Valo vilkkui valkoista eli ennakoi huviveneiden pääsyä sulkuun. Kun tulimme sulun suulle valo vaihtui punaiseksi emmekä päässet sulkuun.

Jouduimme odottelemaan lähes kolme tuntia ennenkuin pääsimme sulkuun rahtilaivojen ja muiden huviveneiden kanssa.

Rendsburgiin saavuimme iltapäivällä. Tolppiin kiinnityminen alkaa jo onnistua rutiinilla.

05.09.2017 Taas Brunsbytteliin ja 07.09.2017 aamulla sulkuun. Elbellä olimme kello kymmeneltä sopivasti alavedellä, suunta oli kohti Hampuria. Perille  city sporthafen hamburg saavuimme viideltä. Marina oli lähes täynnä. Satamakapteeni ohjasi meidät hyvälle paikalle ja virrasta huolimatta kiinnittyminen onnistui ilman kommelluksia.

city sporthafen

Viikonloppua juhlisti Risteilypäivät. Isoja risteiliöitä ja purjelaivoja oli paljon. Ne kuljettivat väkeä pitkin Elbeä muutaman tunnin kerrallaan. Iltaisin saimme seurata komeaa ilotulitusta aitiopaikalta omassa veneessä.

Marina siaitsee keskeisellä paikalla St. Paulin kaupunginosassa. Täältä on lyhyt matka keskustaan, uusi Hafencity on aivan vieressä. Merimieskirkolle matkaa on parisataa metriä. Kävimme sielä saunomassa.

"St. Pauli ja Reeperbaan sinne veri vetää uudestaan sumuun, Colibriin ja humuun vie tie suureen maailmaan."

Irvin ja Vexi Salmi olivat aikoinaan Hampurissa töissä. Colibri saattoi olla heidän lempipaikkoja.

Colibrin läheltä löytyi myös Indra clubi, siellä Beatlesit aloittelivat uraansa.

Indra clubi

Paljon riittää katseltavaa. Tänään on  kuitenkin pysytelty sisätiloissa. Pohjanmerellä myrskyää ja täälläkin puuskat ovat parhaimmillaan yli 24 m/s eli myrskylukemissa.

20.8.2017

Kalmar - Cuxhaven

22.07.2017 Kalmarista jatkoimme mukavassa itätuulessa kohti Karlskronaa. Päivä oli aurinkoinen ja matka taittui vauhdikkaasti.

Kalmarsundin eteläpäässä käännyimme kapealle ja matalalle saaristoreitille. Reitti on paikkapaikoin todella kapea ja mutkallinen joten rullasimme keulapurjeen ja jatkoimme pelkällä isolla ja koneella.

Karlskronaan saavuimme hyvissäajoin, tilaa oli vielä hyvin. Ilanmittaan satama täyttyi.

Karlskroonan marinassa kaikki kuuluu hintaa, vesi, sähkö, suihku, sauna sekä pyykkitupaja, tietenkin laituripaikka, hinta oli 220 skr vuorokausi.

24.07.2017 Aikaisin aamulla Hanönlahdelle. Alkumatka meni hyvin purjeilla.

Muutaman tunnin kuluttua tuuli kääntyi meille täysin myötäiseksi sekä heikkeni. Keulapurje ei vetänyt vaan läiskyi puolelta toiselle. Kelasimme keulapurjeen rullalle ja jatkoimme isolla ja koneella.

Simrishamnin täyteen marinaan saavuimme illansuussa.

Kiinnityimme kolmanneksi veneeksi saksalaisen veneen kylkeen. Ensimmäisen veneen kippari valitteli että hänen köytensä rasittuvat liikaa. Vastasin että vedän omat köydet laituriin niinkuin on tapana kun tullaan kolmanneksi veneeksi. Hetkenpäästä hän valitti että häneen veneensä likaantuu kun sen yli kuljetaan. Sanoin että käyn vain maksamassa ja aamulla vaihdamme paikkaa.

Herra oli käynyt aamulla valittamassa satamakapteenille. Satamakapteeni kertoi siitä meille ja lupasi järjestää uuden paikan. Myös vieressämme ollut saksalaisvenekin joutui lähtemään. Saimme molemmat hyvät kylkipaikat huoltolaiturista. Loppu hyvin kaikki hyvin.

Viikko oli kovatuulinen ja meille vastainen. Loppuviikolla tuuli hieman keveni ja torstaina 27.07.2017 siirryimme Ystadiin.

Ystadissa vierähti viikonloppu sopivaa tuulta odotellessa. Suunnittelimme yönyli matkaa Fehmarniin.

Venetarvikeliike Ystadissa

01.08.2017 aikainen herätys ja merelle.

Taas oli tuuli täysin myötäinen sekä kevyt. Pelkällä isolla ja koneella keikuteltiin kohti Fehmarnia. Illansuussa saksalainen sääennuste antoi myrskyvaroituksen, ukkosta ja rankkaa sadetta oli tulossa yöllä. Satuimme silloin olemaan Klintholmin kohdalla ja päätimme mennä satamaan yöksi. Täyttä oli myös Klintholmissa. Pääsimme kolmanneksi veneeksi hollantilaisen veneen kylkeen. Yöllä kyllä satoi mutta mitään ukkosmyrskyä ei tullut.

Aamulla jo ennen kuutta jatkoimme matkaa.
 Fehmarnin Burgstifen marinaan rantauduimme illalla klo 16.30.

Fehmarn Burgtiefe

Fehmarnissa viivyimme neljä päivää.

07.08.2017 jatkoimme hyvässä tuulessa Kielin kanavan odotuspaikalle Holtenauhun.

Holtenaun odotuspaikalla

10.08.2017 aikaisin aamulla sulkuun parin muun veneen kanssa.

Sulutus sujui hyvin ja jo puolenpäivän aikaan kiinnityimme Rendsburgin marinaan.

Rendsburgista lähdimme 14.08.2017 aikaisin aamulla liikkeelle.
 Peräämme lähti myös toinen vene joka saavutti meidät hetken kuluttua. Veneestä toivotettiin hyvää huomenta suomeksi. Kaverukset olivat viemässä venettä Välimerelle.

Brunsbytteliin sulun odotuspaikalle saavuimme sopivasti iltapäivällä ja saimme hyvän kylkipaikan. Yöksi kylkeemme kiinnittyi ruotsalaisvene joka jatkoi aamulla kanavaan.

Me siirryimme sulkuun parin muun veneen kanssa. Sulutus onnistui hyvin ja hetkenpäästä olimme Elbellä. Minulle kymmenes kerta Kielin kanavassa oli takana.

Matka Cuxhaveniin meni reippaassa myötävirrassa ja myötäisessä tuulessa vauhdikkaasti ja perillä olimmekin jo ennen puoltapäivää.

Cuxhavenin marina

Nyt on oltu täällä Cuxhavenissa kohta viikko ja näyttää siltä että menee vielä toinenkin.
 Vuorovedet ja kovat tuulet ajoittuvat meille hankalasti. Cuxhavenissa vuorovesivirta voi olla jopa neljä solmua. Kun tuuli on reipas vastainen niin Elbelle kehittyy vaarallisen kova aallokko.

Nyt ei auta muu kuin olla kärsivällinen ja odottaa parempia kelejä.

21.7.2017

Nynäshamn - Kalmar

15.07 Aamulla parituntia koneella Landsortin pohjoispäähän josta jatkoimme saaristoreittiä sopivassa purjehdustuulessa Ringsöhön suojaiseen Hummelviksfjärdenin ankkurilahteen yöksi.
Sisäänajo lahdelle on kapea, lahti on tilava ja nytkin veneitä oli kymmenkunta ankkurissa.

16.07  Matka jatkui vaihtelevassa tuulessa koneella ohi Oxelosundin Styrsön ankkuripaikalle.
Viimeksi täällä ollessamme rannalla oli mullikoita laitumella. Me nimitimme paikan mullikkalahdeksi.

17.07  Vaihtelevasti purjeilla ja koneella reippaassa tuulessa Kårön Kungshamnin lahteen yöksi. Hyvä ankkuripaikka aivan reitin varrella.

18.07  Hyvä purjehduspäivä ohi Västervikin Lyckfjärdenin lahdelle yöksi.

Sisäänajo on hyvin kapea mutta itse lahti kaunis ja suojaisa. Meidän lisäksi lahdelle tuli yksi ruotsalaisvene sekä rantakallioon kyljittäin hieno kaksimastoinen kutteri Oxelosundista.

Illalla ruotsalaisveneen kippari soitteli haitarilla vanhoja merimieslauluja, annoimme asiaankuuluvat aplodit.

19.07  Koneella ja purjeilla kevyessä myötäisessä Borgholmiin. Satama oli aivan täynnä joten jouduimme kiinnittymääm kaupungin laivalaituriin yöksi.
Kävimme Nisses Rökerissä ostamassa savustettuja katkarapuja ja turskan mätiä.
Borgholmissa on kesäisin aina jotain tapahtumia meneillään. Iltakävelyllä kävimme torilla kuuntelemassa Elviksen vanhoja hittejä, vanhoja olivat myös esiintyjät. Mukava tunnelma.

20.07  Koneella tyynessä kelissä tänne Kalmariin. Kävimme tankkaamassa ja saimme hyvän paikan marinasta. Suomalaisveneitä meidän lisäksi on neljä.

21.07 Lepäilemme sateisessa Kalmarissa. Yllätykseksi toissavuonna matkalta jääneet kruunut ovat vanhentuneet kuukausi sitten. Ne saa kuulemma vaihtaa forexsin vaihtopisteessä. Täytyy käydä yrittämässä kun sade helpottaa.

16.7.2017

Nynäshamn 14.07.2017

Hangosta lähdimme viimeviikon perjantaina 07.07. Tuuli oli heikko joten moottoroimme ensin tankkaamaan Kasnäsiin ja sieltä ankkuriin Norvikeniin.

Aamulla jatkoimme kevyessä tuulessa koneella Kihdin yli ankkuriin Bän-Ö-Öhön. Paikka on suosittu ankkurilahti ja veneitä oli toistakymmentä, tilaa kuitenkin oli vielä hyvin.

Sunnuntaiaamuna lähdimme kuudelta liikkeelle. Parituntia koneella saarten suojassa, kun pääsimme Ahvenanmerelle avasimme myös keulapurjeen avuksi.
 Tuuli oli kevyehkö mutta koneella ja purjeella vauhti oli kohtalainen.
 Hieman ennen Söderarmia tuuli oli parantunut 5 - 7 m/s. Sammutimme koneen ja nostimme myös isonpurjeen menoa vauhdittamaan.

Illansuussa ankkuroimme tuttuun Stora Askenin ankkurilahteen yöksi.

Maanantaina kevyessä vastaisessa moottoroimme Kalvholmeniin ankkuriin. Veneitä oli ankkurissa useita.
 Kun saavuimme lahdelle huomasimme hylkeen veneiden keskellä. Se oli jo toinen hyljehavainto tällä matkalla, ensimmäinen nähtiin Kihdillä.

Tiistaina moottoroimme tankkaamaan Waxholmiin, sieltä jatkoimme Skurusundetin läpi Napoleonvikeniin.
Veneitä oli ankkurissa parikymmentä.
 Illalla näimme taas hylkeen parikin kertaa aivan veneen lähellä.

Keskiviikkona moottorilla vastaiseen. Tavoitteena oli mukava ankkurilahti Örnössä.
Päivänmittaan tuuli voimistui ja loppumatka Dallaröstä oli ikävää puskemista nousevassa vasta-aallokossa. Perille pääsimme kuitenkin hyvin.

Tälläkertaa pienessä ankkurilahdessa oli meidän lisäksi jo yli 30 venettä.

Örnöstä pääsimme reippaassa sivutuulessa vauhdikkaasti tänne Nynäshamniin.

Matkan aikana on nähty paljon saksalaisia veneitä, myös jokunen hollantilainenkin on tullut vastaan. Täällä Nynäshamnissa on useita suomalasveneitä.

Nynäshamn...

5.7.2017

Hanko, luoteistuulta 10 m/s ...

Torstaina 29.06.2017 lähdimme Sapokasta kohti länttä mukavassa myötäisessä tuulessa. Yöksi ankkuroimme suojaiseen lahdenpoukamaan Pellingissä.
Perjantaiksi oli annettu myrskyvaroitus Suomenlahdelle, me vietimme leppoisaa välipäivää ankkurissa.
Lauantaina jatkoimme 8 - 12 m/s myötäisessä tuulessa reipasta vauhtia Porkkalaan.
Aamulla purjehdimme edelleen mukavassa myötätuulessa Raaseporin ulkoilualueelle Rödjaniin yöksi.
Kohti Hankoa moottorilla vaihtelevassa sumussa. Onneksi Tvärminnen kohdalla sumu hälveni ja Hangossa paistoi se kuuluisa Hangon aurinko.
Meidän piti jo eilen lähteä jatkamaan  kohti Ahvenanmaata mutta tuuli on puhallellut 10 - 12 m/s luoteesta, meille siis täysin vastaisena joten odottelemme rauhassa tuulen kääntymistä.